[pp.finland] Puolueen sisäinen tiedotus ja IRC

Anton Tamminen anton.tamminen at piraattipuolue.fi
Thu Nov 20 19:35:12 CET 2008

Matti Hiltunen wrote:

> Ymmärrän, että IRC-avaruus on oma kiva yhteisönsä ja että on mukavaa
> olla hieman erillään tavisten internetistä mutta ennen pitkää
> 2000-luvun puolueen pitää jättää 90-luku taakseen ja astua varjoista
> ihmisten pariin. Jos emme organisaationa osaa mennä ihmisten pariin
> edes sähköisesti, kuinka hyvin se edes voi onnistua kasvotusten?

Vastaanpa tähän kannanottoon ihan toteamuksella, että IRC:iä korvaavia
kaikille *avoimia* ja *vapaita* erittäin nopean yhteistyön medioita
joissa jatkuva yhteinen läsnäolo - oli sitten passiivista tai aktiivista
- on mahdollista ja jopa käytäntö, ei minun tietojeni mukaan ole
olemassa. Olen samaa mieltä siitä, että sille on kysynytää ja tarvetta,
mutta toimivaa vaihtoehtoa ei tähän mennessä ole ehdotettu. Esimerkit
kuten Skype ja MSN sotivat perustavanlaatuisesti piraattiliikkeen
agendaa vastaan, myöskin siltä osin, ettei näitä voi käyttää kuka
tahansa - molemmat vaativat yksityisyritysten asiakkuutta joka vaatii
sopimusoikeudellista sitoutumista, eivätkä ne siten sovellu puolueen
kaikille avoimeen toimintaan. IRC ei ole mikään puolueen virallinen
tiedotuskanava, eikä sen tulisikaan olla sitä, mutta se on erinoimainen
*aktiivisen* *osallistumisen* työkalu, jonka ominaisuudet mediana ovat
edellytys tehokkaalle toiminnalle aikana jolloin asioita täytyy saada
tehtyä tunninkin sisällä. Täysin käytännön syistä on toistaiseksi
hallituksen kokouksia järjestetty IRC:in välityksellä. Tiedotukseen
meille löytyy jo parempia kanavia, kuten Piraattiblogi, kalenteri,
postituslistat ja puolueen yhteisöt sosiaalisissa medioissa.

Ja kyllä me onnistumme ihmisten pariin astumisen kasvotusten.
Pääkaupunkiseudulla erityisesti olemmekin lähestyneet ihmisiä kadulla,
ja minä harrastan tätä puolueelle olennaista verkostoitumista
toistuvasti - nyt olen tehnyt sitä kahden päivän ajan n. 10-12 tuntia
päivässä ja lisää on tiedossa. Ei tässä ole kyse siitä, osaammeko me
astua ihmisten pariin - me olemme jo siellä, ja lisääntyvissä määrin.

Koska tiedostan sen tosiasian, että IRC:iä eivät kaikki, etenkään
sporaadisesti kiinnostuneet ihmiset, halua käyttää, perustinkin
postituslistan (jolle olen myös k.o. vastaukseni lähettänyt), jotta
olisi myös perinteisempi tiedotuskanava käytössä joka todistetusti on
toiminut perinteisemmässä hidastempoisemmassa järjestötoiminnassa.

Olen iloinen siitä, että on joku joka on halukas toimimaan juuri
teknisellä puolella, koska vaikka puolueen aktiiveista löytyy paljon
teknisiltä taidoiltaan varsin lahjakkaita henkilöitä, puuttuu monilta
näistä aika lähteä suunnittelemaan sitä uutta pyörää, joka saa vaunut
rullaamaan paremmin.

Terveisin,

--
Anton Tamminen
International Secretary, Member of the Board