[Pp.se.goteborg] Valkretsledare

jacob.hallen at piratpartiet.se jacob.hallen at piratpartiet.se
Thu Dec 2 01:39:00 CET 2010

Hej,

det är snart ett år sedan jag tillträdde som valkretsledare. Det har på
många sätt varit en fin period. Jag har lyckats tillföra en del i form
av struktur i informationsflödet och en lokal arbetsfördelning med flera
ansvariga för olika aspekter av arbetet i valkretsen. Jag har upplevt att
det har skapat förtroende och sammanhållning mellan Pirater i Göteborg.
Det är helt enkelt en samling väldigt trevliga människor som jobbar bra
ihop. Jag uppskattar både det förtroende som jag upplevt att jag har och
den vänskap som jag utvecklat med många av er.

Det har därför tagit en tids funderande innan jag har bestämt mig för
att inte kandidera som valkretsledare för ytterligare ett år. Jag har
några olika skäl till detta.

Dels så har jag en del personliga skäl till att sluta. Jag har en stor
arbetsbelastning i mitt arbetsliv som gör att jag inte kan fokusera på
Piratpartiet när speciella händelser kräver uppmärksamhet. Jag har
planer på att vara utomlands ganska mycket under kommande år och det är
inte bra att ha en valkretsledare som är frånvarande mer än en månad i
sträck. Jag har dessutom haft lite hälsoproblem på sista tiden som gjort
mig ännu mer tveksam till uppdraget.

Sedan så ser jag också det hela ur Piratpartiets perspektiv. Det jag tror
att det vi behöver i Göteborg är någon som är yngre än jag som leder
valkretsen. Gärna någon med förmåga att entusiasmera och rycka med
folk. Jag är bra på att organisera och skapa strukturer, men det är inte
vad som behövs efter valkatastrofen, utan någon som kan dra med fler
människor i verksamheten. Vi behöver bli en stark gräsrotsrörelse
lokalt om vi ska vara en kraft att räkna med 2014.

Jag har inte för avsikt att lämna partiet eller att helt sluta engagera
mig i den lokala verksamheten, men mitt engagemang kommer att ta andra
former. Balnd annat vill jag lägga mer energi på utbildning och
utveckling av Piratpartiets politik.

Formellt så är det vår distriktsledare, Daniel Svensson, som utser
valkretsledare, men jag räknar med att han delegerar valet till våra
lokala medlemmar. Eftersom jag har haft en ledande funktion för aktiva i
Göteborg, Mölndal, Härryda och Partille anser jag att medlemmar i
samtliga dessa kommuner ska vara röstberättigade i valet av min
efterträdare. De ska även anses som valbara som valkretsledare även om
de inte är bosatta i Göteborgs kommun. Jag vill att kandidater till
posten ska anmäla sitt intresse i Göteborgsdelen av Piratpartiets forum
och att det ska finnas möjlighet att ställa frågor och lämna
kommentarer kring kandidaturerna. Sedan vill jag att själva valet
genomförs vid ett fysiskt möte i Göteborg. Lämplig period för
kandidatur skulle kunna vara 6-16 december, med diskussion 17-29 december
och möte torsdag den 30 december. Jag är tacksam för kommentarer och
synpunkter på denna plan de närmsta dagarna, så att valet kan utlysas i
ett nyhetsbrev på måndag den 6 december.

Bästa hälsningar

Jacob Hallén
Valkretsledare