[UP Internationell] Internationella Arbetsgruppen Mumble-möte den 4/12

paula.roth at piratpartiet.se paula.roth at piratpartiet.se
Sön Dec 1 00:22:37 CET 2013

Hej Internationella Arbetsgruppen,

Efter många om och men tänkte jag att det nu var dags för vårt första
möte efter nystarten.
Jag har valt att ha det onsdagen den 4:e december klockan 20:00 på
Piratpartiet Stockholms mumble-server (mumble.piratpartiet.se) i hopp om
att så många som möjligt skall ha möjlighet att delta.

Dagordnigen ser för närvarande ut som följande;

1.Mötets öppnande

2. Val av mötesfunktionärer (mötesordförande, mötessektretarare, samt
justerare)

3. Uppföljning från senaste mötet
Vad beslutades det om i senaste mötet?
Vilket utav detta har gjorts och var har hänt rent generellt,
lägesrapport!
Paula har blivit tillsatt till arbetsledare.
Vår vice, Deeqo, har hoppat av från sin post. För tillfället har Albin
Westermark tagit över den posten.

4.1 Skapande utav styrdokument
Enligt riktlinjerna för arbetsgrupper behöver alla arbetsgrupper ha ett
styrdokument, för att vara ett styrdokument behöver vi följande
rubriker;
Arbetsgruppsledare;
Syfte;
Mål för verksamhetsåret;
Organisering;
Arbetssätt;

4.2 Uppdatering utav syfte, mål och beskrivning för gruppen
Beskrivningen som finns tillgänlig för medlemmar är gammal och behöver
uppdateras med bland annat mål och syfte. Vi som grupp behöver även
sitta ner och fundera kring vad det är vi vill uppnå som grupp.
Vad är syftet med att vara en grupp och vilka mål skall prioriteras?

5. Diskussion om arbettsätt samt transparens
Nu sker all kontakt över skype, vi har även en facebook-grupp samt
detta paddsystem. Då det finns pirater som varken använder facebook
eller skype hade det kanske varit fördelaktigt att ändra arbetsättet så
att även de som inte använder sig utav dessa plattformar kan delta
aktivt i arbetsgruppen.

Vi behöver ta fram ett sätt att synliggöra vad vi gör, det är omöjligt
för utomstående att förja vad vi gör vilket innebär att de inte kan
komma med förslag eller veta vad vi gör inom gruppen. Något som jag tror
att vi som grupp förlorar på.

6. Sammarbeten och ansvarsområden
- Vem bör ansvara för vad?
Då det finns många olika organisationer och länder att hålla kontakten
med föreslår jag att vi för att vara så effektiva som möjlgit delar upp
ansvaret för att kontakta olika länder mellan oss. Det är även bra om vi
har koll på vem som ansvarar för vad internt. Vi skapar en ansvarslista.

Världsdelar (inte otroligt aktiva, men bra att ha ifall ifall);
Afrika;
Ocianien;
Sydamerika;
Nordamerika;

7. Sammarbete med de nordiska länderna angående motionen om bildandet
utav en nordisk förbundsstat.
(https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=38625&langid=1)
Då vi antagit motionen ovan bör vi kontakte de andra nordiska länderna
och få dessa att driva en liknande motion i sitt land.
Organisationer att kontakta;
Ungir Píratar, Island, ungir at piratar.is
Unge Pirater, Norge, styret at ungepirater.no
Piraattinuoret, Finland, info at piraattinuoret.fi
Danmark (har inget ungdomsförbund men ett piratparti
http://www.piratpartiet.dk/ )

8. Övriga frågor

9. Nästa arbetsgruppsmöte.

10. Mötets avslutande

Ni är välkomna att lägga till punkter på dagordningen och komma med
feedback och synpunkter på allt. :)

När? 20:00 Onsdagen den 4:e December
Var? Ett mötesrum på PP Stockholms mumble-server
(mumble.piratpartiet.se)
Hur? Vi går igenom dagordningen och brainstormar i hur vi vill lägga
upp vårt arbete, vad tycker vi är roligt och värt att fokusera på?

Hoppas att vi hörs under mötet
Vänliga hälsningar
Paula Roth

P.s. Bekräfta gärna att du tagit del utav meddelandet då jag är osäker
på hur mejllistan fungerar. D.s