[pp.se.vastmanland] Diskutera och eventuellt skicka in debattartikel angående WyWallet och bidrag via sms?

Christoffer Holmstedt christoffer.holmstedt at gmail.com
Fri Mar 1 09:19:38 CET 2013

Jag har funderat senaste dagarna/veckorna om problemet med WyWallet.
Det infördes på grund av nya betalningslagar...alla betalningar ska
kunna spåras till personer så att ingen tvättar pengar den vägen. Vi
går ju bevisligen mot att inte alls kunna åka kollektivt/handla/ge
bidrag anonymt, men hur vill vi ha det?

De tankar som jag brottas med är följande:

1) Jag vill kunna betala anonymt i en digital värld precis som jag gör
med kontanter idag.

2) Tidigare debatter jag har lyssnat på är det flera som har sagt att
man ska följa pengarna för att komma åt organiserad brottslighet men
hur ska detta göras utan att övervaka alla?

3) Någon som har mer uppgifter om lagarna kring kreditkortsanvändning?
Jag har bara hört talats om SWIFT och hur USA använder sådan
information för att spåra terrorister, samt att EU gladeligen delar
med sig av uppgifterna till USA även om politiska beslut säger att det
ska vara lite mer restriktivt. (Denna punkt är mest hur jag har
uppfattat debatter, har ingen fakta här men skulle gärna vilja veta
mer).

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt