[pp.se.vastmanland] Möte torsdag, remiss lokal organisationer

Christoffer Holmstedt christoffer.holmstedt at gmail.com
Tue May 14 06:40:51 CEST 2013

Tyvärr måste jag meddela att jag varken kan delta på torsdag eller till helgen.

Angående "samarbetsorganisation för lokala föreningar" så känns det
som att även utkastet till proposition vill stressa/tvinga fram ett
samarbete, lite centralstyrt. Det står att det är upp till
lokalföreningarna innan valet men efter valet om PP får flera platser
i landsting/kommun så är det självklart med ett formellt
erfarenhetsutbyte. Spontant så känns det som att från centralt håll,
kan man sträcka sig till att organisera träffar via internet men efter
det så bör lokalföreningarna ta det i en takt dem själva vill.

När sedan lokalföreningarna börjar hitta tydliga samarbetsområden så
börjar det bli värt för varje lokalförening att organisera och betala
själva för eventuella AFK träffar. Detta kommer ta betydligt längre
tid men bygger ett mer gediget samarbete från grunden som alla
deltagande parter ser ett värde i.

Inne på samma ämne men en helt annan angreppsvinkel är att utse en i
styrelsen som huvudsyssla är att hålla kontakt med och hålla lokala
representanter uppdaterade med det senaste. Det ska inte vara någon
toppstyrning utan det jag tänker mig är att denna person kan se
samarbetsmöjligheter från ett eget perspektiv och ge tips tillbaka
till lokala representanter. Ena veckan pratar någon nere i Malmö om en
fråga som är aktuell och nästa vecka pratar någon i Västerås eller
Luleå om samma sak, då kan denna kontakperson ge tips till lokala
representanterna att kontakta varandra.

Som konkret kommentar till utkastet [1] så är det tredje punkten
"styrelsen uppdras att följa upp att arbetet med en sådan
samarbetsorganisation kommer igång allra senast efter valet 2014." som
stressar fram ett samarbete.

[1] http://styrelse.piratpartiet.se/files/2012/11/Utkast-till-prop-om-lokala-fo%CC%88reningar.pdf
--
Christoffer Holmstedt