[pp.se.vastmanland] [Övervakning - Firefox, Chrome, gateways och egna ip samt annat

Per Ekström wertigon at gmail.com
Sun Aug 3 01:36:48 CEST 2014

Hej!

Jag ser vad du skriver och det är definitivt oroande. Problemet, vad gäller
övervaknings/integritetsfrågorna, är att de är iskalla fram till valet och
förmodligen även efter det - åtminstonde i Sverige. Ingen stor dagstidning
vill ta tag i det och allt färre journalister bryr sig. Nätet kan bara nå
så många idag. Det finns oroande rapporter om att vi är övervakade - men
hittills har man inte kunnat dra några konsekvenser av detta, mer än att
ja, vi är ett övervakat folk och ja, det kostar skjortan.

Så den politiska kartan just nu: V, Mp och C ser alla integritet och
medborgarrätt som viktigt - men inget av dessa tre partier tänker idag
fälla en regering över dessa frågor (vilket PP skulle), och jag tror det är
det som krävs i dagens läge. PP får dock väldigt liten mediaexponering och
blir ofta framställda som extrema och oseriösa (inte för att vi är ensamma
om det men ändå). Och det är en rejäl uppförsbacke till valet detta år.

Tills integritetsfrågorna blir heta igen - och just nu är de som sagt
iskalla - tror jag inte det ger alltför mycket att diskutera integritet.
Tyvärr. Det betyder inte att vi inte bör fortsätta diskutera det eller ha
flygblad om det, men just nu tror jag partiet vinner mer på att diskutera
andra, hetare frågor.

Dock, om du har orken, drivet, glöden så har jag en uppgift till vem som än
orkar göra detta. Jag efterlyser filmer som på ett kort, koncist och
pedagogiskt sätt förklarar:

1. Hur internet fungerar (menar då mer grundprinciper som hur ett
meshnätverk är uppbyggt och vilka problem de löser)
2. Hur övervakningen på internet fungerar
3. Hur denna övervakning både kan brukas och missbrukas av diverse
organisationer

Mer topics välkomna. Hittar aldrig riktigt rätt i Youtube-djungeln ex...

- Per