[pp.se.vastmanland] Utvärdering valresultat

Anders S Lindbäck vetgirig at kunskapssamhallet.se
Mon May 26 16:12:06 CEST 2014

2014-05-26 15:12, Mattias Lennartsson skrev:
> Hej!
>
> Jag har gjort en liten första analys av resultatet lokalt:
> http://www.val.se/val/ep2014/valnatt/E/kommun/19/80/index.html
>
> Jag tycker mig se en viss korrelation mellan de områden där
> vi hade plakat och resultatet.
>
> Vi hade höga siffror på ex bjurhovda, odensvi, malmaberg, skutbanegatan,
> nordanby, pettersberg, dvs de platser där man åker förbi våra plakat.

Det har ochså varit de platser där vi tidigare haft rätt högt resultat.
Men det är kul att se att vi har över 5% i något valdistrikt. Det visar
att vi kan få bättre resultat med mer reklam.

I irsta - där vi inte annonserade något - så fick vi minst röster. Så ja vi bör
satsa mycket mer på affischering så alla ser partiets namn och vet vad det står för.

Mattias, du har delat ut i brevlådor såg du något samband mellan det och där du inte gjort det ?

Vi fick fö mycket mer röster i Västerås östra valkrets än i Västerås västra.
Delvis kanske för att då jag satt upp en massa "otillåten" reklam - den har
lönat sig.

Vi fick ca 300-400 mindre antal röster än vad vi kommer behöva i kommunvalet för att
komma in i västerås östra valkrets med 1 plats. Så det är ingen lätt uppgift vi har framför
oss tyvärr.

Som jag ser det inför kommunvalet bör vi göra följande:
- affischer på ställen där folk ofta rör sig t.ex. vid livsmedelsaffärer/köpcentra.
- dela ut material i ALLA bostäder inom Västerås östra valkrets.
- stå i valstugan var förmodligen delvis slöseri med tid vi borde
använt den till att sätta upp affischer. Det kom förbi för få för att
kännas direkt lönsamt. Även om det då ibland kom riktigt frågvisa förbi.
- vi bör fixa fram egna lokala affischer om vår lokal politik.
- laminerade skyltar fastsatta med spännband funkade rätt bra faktiskt de är
mycket svårare att få bort än om man bara tejpar fast en affisch.