[pp.se.vastmanland] pp utskick....kan inte någon av....

Per Ekström wertigon at gmail.com
Fri Feb 13 10:24:19 CET 2015

Hej Roger!

Hur ser de konstiga tecknen ut? Antingen skickar din mailserver e-posten
som UTF-8 (aka Unicode) och din klient tolkar om det som ISO 8859-1 (aka
latin1). Det resulterar i att svenska tecken (de i slutet av alfabetet)
blir knasiga.

Alternativt kan det motsatta ske, att din mailserver skickar e-posten som
latin1 och du tar emot som utf8. Det resulterar i att svenska tecken
renderas som ett '?'.

Oavsett vilket fixar man det genom att i klientens konfiguration byta till
den textkodning som servern skickar i. Renderas de som ? betyder det att du
skall byta till latin1 i din klient, annars till utf8.

MVH Per

P.S. Notera att jag helt lyckats undvika svenska tecken i detta brev... ;)

: