[PP.Skane] non-compliance med standarder vanligt --> hur?

Anders Hedberg anders.hedberg at factorycode.com
Wed Mar 10 14:14:27 CET 2010

Hej, jag förstod inte riktigt vad du var ute efter, men ett patentexempel är
gaffelpärmen som är en svensk uppfinning. I patentet specades exakt hur
många millimeter det är mellan hålen som vi har här i Sverige (Europa?). För
att gå runt patentet så har amerikanarna en annan standard på var hålen ska
sitta i pappret för att gå in i en pärm.

Annars är gången att man gör standardprodukter, men för att slippa
konkurrera med pris så kan man göra varianter och lägga till egna grejer som
förbättrar för kunden. GSM telefoner är typexempel, färg form, spel, musik
är saker man läggaer utanpå telefonitjänsten.

MS har gjort det till en konst att ta en standard och följa den till stor
del men förbättra den i vissa bitar (vilket stänger ute konkurrernter)
Google lita på det. Sitter upptagern nu, men det är välkänt mönster från MS
och har skrivits en del om det.

mvh Anders H.

Anders Hedberg,
mobile +46 733 320 196