[PP.Skane] non-compliance med standarder vanligt --> hur?

Anders Hedberg anders.hedberg at factorycode.com
Fri Mar 12 06:55:55 CET 2010

Känns som jag inte förstått riktigt,  men drar en annan vinkling.

Den första fråga man får när man söker kapital ar hur man skyddar produkten
och låser in kunder. investerare vill ha säkerhet.  Om kunden kan gå till
konkurrenten imorgon så ar det en större risk. Du får mindre med pengar
eller sämre villkor.  Med egna granssnitt så gör kunden en investering i
tillbehör som gör att han förmodligen lättare köper din nästa huvudprodukt.
En konsultfirma värderas bara till 2ggr föregående års vinst därför att
personalen kan sticka nästa dag om de inte trivs. ett produktbolag till en
15 till 20 ggr förra årets vinst för produkterna kan inte försvinna på samma
sätt.
... annan vinkling....
Det kostar att utveckla granssnitt och publicera dessa, mycket lättare om
man bara ska hämta ett papper hos kollegan 2 våningar upp. (och då får man
reda på problemen som inte ar dokumenterade. Mycket vanligt! )

sen har man problem med ansvaret.  Vem tar konsekvenserna när en telefon med
piratbatteri bränner ner ett hus och en familj med små barn brinner inne?
Det var familjens fel som snålade in 300 kr kan man inte säga till pressen i
det läget.
För MS och Facebook använder man publicerade APIer som konkurransmedel. mest
externa utvecklare och mest externa applikationer vinner. De mest lönsamma
områdena tar man sen och gör egna saker inom.  MS-Excel typexempel.

---
Anders Hedberg, phone +46 733 320 196
Sent from my mobile phone.