[pp.se.vastmanland] Fw: Lokal-avdelning

Anders S Lindbäck vetgirig at kunskapssamhallet.se
Wed Nov 20 13:24:49 CET 2013

2013-11-20 10:01, ROGER SPERRLING skrev:
> Bäste Anders,
>

> Tack för snabbt svar och Din positiva inställning till att starta ett PP i Skinns'berg!
>

> Om några av dessa 10 medlemmar som vi har i kommunen kan tänka sig att stå på listan/valsedeln; och ev. då tillsammans med mig - om det tycker att jag duger....?!
>
> Så skall jag absolut se till att vi får minst några hundra röster - och så att vi både kommer in i fullmäktige med minst en eller två ledamöter och dito i diverse nämnder etc, så att "spelet kan börja".... !
>

> Men VAD behövs för att bilda en lokal-förening?

5 aktiva medlemmar. Kalla till uppstartsmöte etc.
Så enklare och gå via den förening som finns om man vill slippa administrationen.
Många av våra medlemmar är idag stödmedlemmar som då inte aktiverar sig så mycket i valet och inte
vill ställa upp där. Dessutom så är en del ungdomar som inte ens är 18 år gamla och inte får ställa upp i valet.

> Och hur många måste vi vara för att få valsedlar tryckta....  och partibidrag, etc... ?

Det får man betala själv. Finns inga bidrag för det. Valsedlar kostar ca 650 i startavgift och så 30 kr per 1000 stycken.
Så ingen större kostnad.

Partibidrag får endast de partier som kommer in i fullmäktige.
Hur stort bidrag är vet jag inte - det får man kolla upp på kommunens hemsida
gissar att det är inte alltför högt. Det utgår då vanligtvis även bidrag till
de som är invalda då de deltager på kommunfullmäktigemöten.

> Jag har varit borta ett antal år från Sverige - så jag kommer varken ihåg eller vet riktigt exakt HUR reglerna ser ut nu....
>
> Måste man samla in 50 namn också - eller hur är det egentligen numera...?

Piratpartiet är redan registrerat partinamn. Så det är fixat.

För att ställa upp så vill jag se att 3 personer i kommunen faktiskt kan tänka sig
stå på listan. Så vad som behövs:

1. Fixa minst 3 personer som kan tänka sig stå på listan.
2. Fixa fram ca 750 kr och beställ valsedlar.
3. Gå runt i kommunen på aktiviteter etc Snacka med folk, dela ut flygblad och få folk att rösta på en.
4. Se till att valsedlar finns i vallokalerna

Gör du det bra så kommer du in lokalt.

Närmare koll visar på att det krävs 80-90 röster någonstans (det beror då lite på hur rösterna blir för
de andra partierna) för att komma in i fullmäktige. Till det kommer att vi hade 15 röster i riksdagsvalet 2010
vilket då ger att det krävs ca 70 nya röster för att komma in lokalt. Det är inte orimligt och fixa med så många
månader till valet.

Du kan fö redan nu beställa ett aktivistkit från Pirateshop och börja sätta upp affischer på anslagstavlor
och dela ut flygblad så du kan visa att partiet finns samt att partiet är aktivt lokalt.

https://butik.piratpartiet.se/product_info.php?cPath=83&products_id=721

Håll koll på vilka lokala aktiviteter som sker där du bor och vad som händer
i kommunen så du får bra koll på vad för frågor som är aktuella och var du
kan gå runt och snacka med blivande väljare redan idag.

> Men detta med att man kan ställa upp via föreningen Piratpartiet Västmanland - låter ju som en enklare och snabbare/bra lösning!
>

> Jag ska absolut också försöka komma till "Kalle på spången" på Tisdag kl 19 för att träffa Dig och andra meningsfränder..... !

Vore jättebra då kan vi tala om det hela.