[PP.Skane] Patent, etik och studiecirklar

Amelia Andersdotter teirdes at gmail.com
Fri Apr 18 09:12:00 CEST 2008

Hej,

Det är Amelia. Blaha. Jag har ju pratat lite om immaterialrätt och
liknande på två Attac-möten hittills. I vår piratgrupp i Uppsala har
de kört en studiecirkel om patent. Min syster har vittnat att det var
en mycket bra bok. De köpte in tio böcker för att vi skulle kunna ha
fler studiecirklar på andra ställen i landet, så jag har redan
material ifall det finns ett intresse.

Om bok:

"Skydda eller skövla? Patent, etik och nykolonialism" av Vandana Shiva.

Beskrivning:
Somliga framställer biotekniken som lösningen på alla problem – den
kommer att mätta de hungriga, bota hittills obotliga sjukdomar, minska
miljöhoten, ja till och med öka den biologiska mångfalden.

Andra tvivlar starkt på genteknikens etiska principer. Framför allt
därför att alla vetenskapens frukter håller på att få en prislapp och
bli till handelsvaror. Vandana Shiva menar att TRIPs, det nya
regelverket för intellektuell egendom, är ett sätt för de rika
länderna att kolonisera den fattiga delen av världen.

Jakten på patent är mest synlig inom jordbruket; den gröna
revolutionen raserade den kollektiva traditionella kunskapen i indiska
byar. Och på läkemedelssidan har länderna i tredje världen problem
t.ex. med att tillverka eller importera billiga varianter av
bromsmediciner mot aids.

I själva verket är det patent på liv som spelet står kring, eftersom
möjligheten för företag i WTO-anslutna nu får större möjligheten att
ta patent på biologiska produkter eller processer.

Kampen kommer nu att stå mellan TRIPs-förespråkarna och Konventionen
om biologisk mångfald som ska bevaka ursprungslandets rättigheter.

På Ordfront: http://www.ordfront.se/Bocker/PolitikoDebatt/Skyddaellerskovla.aspx
På Adlibris: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9173249378
Och på Bokus: http://www.bokus.com/b/9789173249379.html?pt=search_result