[PP.Skane] non-compliance med standarder vanligt --> hur?

John Nilsson john at milsson.nu
Sat Mar 13 12:22:08 CET 2010

2010/3/10 Amelia Andersdotter <teirdes at gmail.com>

> Jag behöver exempel på när stora företag har gjort produkter som
> nästan är kompatibla med erkända (öppna) standarder, och vad det
> inneburit för innovation och skapande kring produkten (alltså, inte så
> mycket konkurrerande produkter som beroende produkter).

Skulle tro att detta snarare är norm än undantag. Iaf i mjukvarubranchen. I
mitt dagliga arbete så stöter jag på problemet hela tiden. Services som
nästan är XML, filer som nästan är CSV, websidor som är nästan HTML,
databasgränssnitt som är nästan SQL.

Det stora problemet är inte illvilja utan helt enkelt att standarder är
svåra att beskriva på ett heltäckande och icke ambigouöst (svesnskt ord?)
vis, samt att de som skall implementera standarderna antingen är för dumma
eller för stressade för att göra det rätt.

Sen har vi saker som skulle kunna bli standarder men som hindras av
girighet. Apple stämde ju för inte så länge sedan HTC för att skydda 20
patent de hade på olika interaktionstekniker gentemot touch-screens. Har
inte kollat jätte nogrant på fallet men några av patenten täcker saker som
borde bli standard över alla tryckkänsliga enheter. Det är en erkänt viktig
princip innom grännssnittsdesign att återanvända koncept som användaren
redan känner till för att utnyttja redan inlärda färdigheter.

Ett annat exempel på en liknande incident rör media spelaren Popcorn Hour
(A100) denna enhet släpptes med stöd för ett brett register av
kodningsstandarder, men en av de viktigaste (DTS avkodning) utelämnades för
att man inte ansåg sig ha råd att betala licensen. Företaget utlovade en
firmware uppgradering till enheten när försäljningsnivåerna nått en höjd som
motiverade licensieringskostnaden.

Sedan detta beslut togs har försäljningsnivåerna ökat men nya produkter har
tagists fram som man hellre sattsar på vilka nu stödjer DTS, och jag
misstänker att lägga resurer på en firmware uppgradering till denna äldre
produkt inte längre kan motiveras ur ett marknadsföringsprespektiv.

Ett intressant exempel på en standard som inte dykt upp alls än (men som
skall komma nu om jag förstått rätt) är kontaktdon till laddare för
mobiltelefoner. Överlag verkar det dock bara vara Apple som lyckas sälja in
ett kontaktdon som standard, kringutrustning som stöder iPod kan idag ses
lite var stans men jag tror inte att några andra enheter än just Apples kan
användas till dessa (antar att det är fler patent involverade)

Du har ju redan nämt skrivare. Men jag kan ju rapportera att just denna
variant har kostat mig ett par hundra. Köpte en bläckpatron från InkClub som
skulle vara kompatibel med en skrivare jag hade, men icke. Här är ju
verkligen en industri som lever på att göra interoperabilitet omöjligt.

Nåja, bara lite lösa tankar på rak arm.

Mvh,
John