[PP.Skane] stim-avgifter och kollektiva licenser

Amelia Andersdotter teirdes at gmail.com
Sun Apr 11 20:33:16 CEST 2010

2010/4/10 John Nilsson <john at milsson.nu>:

> [...]
> jag inga retoriska svårigheter att fortsätta hävda att upphovsrätten
> faktinskt inte är värdefull alls.

> Jag är bara rädd för att om man kompromissar fram en "lösning" på några av
> de synliga symptomen så befäster man status quo. Så länge upphovsrätten är
> associerad med problem som vanligt folk förstår att de lider av så har man
> en rimlig politisk möjlighet att reformera den. Skulle dessa synliga problem
> försvinna så försvinner den möjligheten. Som jag ser det så har
> upphovsrätten stora problem ur en ekonomsik synvinkel som vi borde åtgärda.

föresprakarna argumenterar ungefär: om allmänheten vill ha allmän
kultur maste allmänheten acceptera att det ocksa innebär att satsa pa
allmän kultur.

typ, att det inte bara handlar om att rekonciliera fildelare och
musiker da, utan kanske även befästa ideen att allmänt sponsrade
kulturella företeelser kan vara nagot bra och kanske till och med
nödvändigt i en värld där all kultur är allmän.

jag haller annars med dig, faktiskt.

hälsar,

Amelia

> Mvh,